Temat przebywania zwierząt w restauracji od dawna budzi pewne wątpliwości i kontrowersje, dzieląc przy tym społeczeństwo na dwie strony. Jedni uznają zwierzęta w lokalu gastronomicznym za karygodne, drudzy natomiast chętnie zabierają swoje pupile na spotkania towarzyskie. Jak sytuacja wygląda w rzeczywistości i czy Główny Inspektorat Sanitarny podjął ostateczną decyzję w tej sprawie?
Zwierzęta w lokalu gastronomicznym – o czym mówią przepisy?
Właściciele punktów gastronomicznych – restauracji, kawiarni czy foodtrucka, są zobowiązani do zapoznania się z przepisami sanepidu i ścisłego ich respektowania. Mowa tutaj oczywiście o kwestiach, takich jak stosowanie procedur przechowywania i obróbki żywności czy stworzenie projektu technologicznego, który stanowi podstawę do dalszych działań. Profesjonalny projekt technologiczny lokalu gastronomicznego powinien składać się z dwóch głównych części, a jednocześnie być zgodny z wytycznymi branżowymi i przepisami sanitarno-higienicznymi, o czym wspominaliśmy już niejednokrotnie w naszych poprzednich artykułach.
Dotąd nie poruszaliśmy jednak kwestii przebywania zwierząt w restauracjach, gdyż sanepid nie wprowadził żadnego zakazu dotyczącego wprowadzania ich do lokalu. Co za tym idzie? Od woli właściciela zależy, czy czworonożni przyjaciele będą mogli razem z wami wejść do restauracji bądź kawiarni. Co więcej, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami właściciel, który nie życzy sobie zwierząt, nie może powoływać się na Główny Inspektorat Sanitarny, gdyż jest to sprzeczne z istniejącym prawem. Pojawia się zatem pytanie – jak podejść do kwestii zwierząt w lokalu gastronomicznym, otwierając swój własny punkt?
Czy zwierzęta powinny przebywać w restauracji?
Jako że branża gastronomiczna to nasza specjalność, tym samym na każdym kroku staramy się przekazywać wam wskazówki, które niewątpliwie ułatwiają otwarcie lokalu i wejście na rynek – postanowiliśmy również przyjrzeć się bliżej kwestii zwierząt w gastronomii. Doskonale rozumiemy, iż budzi to niemałe kontrowersje. Punkty gastronomiczne kojarzą się z czystością i stosowaniem się do wytycznych sanepidu. Zwierzęta natomiast, a w szczególności ich sierść są różnie traktowane przez właścicieli. Decydując się zatem na rozpoczęcie własnej działalności w branży gastronomicznej, dobrze byłoby zastanowić się, jakie jest wasze stanowisko w tym temacie. Właściciel może oczywiście zabronić wprowadzania zwierząt, wywieszając tuż przy wejściu specjalną tabliczkę. Zakaz ten nie dotyczy oczywiście osób z niepełnosprawnością, którym towarzyszy pies asystujący. Warto mieć oczywiście na uwadze fakt, iż klient ten powinien okazać certyfikat potwierdzający status psa asystującego oraz zaświadczenie o jego szczepieniach. W innym razie właściciel restauracji odmawiający na co dzień wprowadzania psów może oczywiście nie wpuścić klienta. Takie sytuacje są jednak rzadkością.
Zwierzęta w lokalu gastronomicznym – o czym jeszcze pamiętać?
Prowadzenie własnej biznesu w branży gastronomicznej to nie lada wyzwanie. Decyzji do podjęcia i formalności do spełnienia z pewnością w tym wypadku nie zabraknie. Jak zatem postąpić z tematem zwierząt? To już zależy od was! Główny Inspektorat Sanitarny dał właścicielom pełne prawo do podjęcia decyzji zgodnej z ich preferencjami. Niemniej jednak pamiętajmy, że zwierzęta potrafią wnieść do lokalu niesamowitą atmosferę i zapewnić gościom tam przebywającym jeszcze lepszą rozrywkę.
Jeżeli zatem zdecydujecie się na możliwość przebywania zwierząt w waszym punkcie, upewnijcie się, że znajduje się w nim przynajmniej jedna miseczka na wodę. Jest to szczególnie ważne zwłaszcza w okresie letnim, gdy klienci chętnie przybywają ze swoimi pupilami. Możecie być pewni, że docenią ten drobny gest. Oczywiście w sytuacji, gdy pupil wyrządzi szkodę, to jego właściciel odpowiada za nią – o ile rzeczywiście powstała na skutek niedopilnowania zwierzęcia. Nie można domagać się naprawienia szkody, jeżeli zwierzak nie jest niczemu winny.