Kontrole sanepidu bardzo często są źródłem wielu emocji i niepotrzebnego stresu, co sprawia niekiedy, iż zapominamy o kluczowych kwestiach… W związku z tym postanowiliśmy co nieco ułatwić wam sprawę i przygotować krótki poradnik dotyczący kontroli przeprowadzanej przez sanepid. Jak wygląda kontrola sanepidu i o czym koniecznie pamiętać? Zobaczcie sami!
Kontrola sanepidu – kiedy możecie się spodziewać?
Kontrole przeprowadzane przez upoważnionych do tego pracowników Głównego Inspektoratu Sanitarnego niezależnie od branży czy charakteru działalności muszą zostać wcześniej zapowiedziane. Czy to dobrze, czy źle? Oceńcie sami! Niemniej jednak z pewnością zyskacie sporo cennego czasu, by przygotować lokal do kontroli i zebrać najważniejszy dokumenty. Oddelegowany urzędnik powiadomi was o konieczności przeprowadzenia kontroli w lokalu, tym samym musi ona zostać przeprowadzona między siódmym a trzydziestym dniem od daty doręczenia zawiadomienia.
Jeżeli stacja sanepidowska odpowiednia dla waszej lokalizacji nie wywiążę się z terminów, cała procedura zostanie powtórzona. Co więcej, istnieją pewne wyjątki od reguły, w tym właśnie otrzymanie zawiadomienia o nieprawidłowościach w danym lokalu. Wówczas pracownik sanepidu może odwiedzić was bez zapowiedzi… Jak zatem prawidłowo przygotować się na kontrolę sanepidu?
Czystość, czystość i jeszcze raz czystość
Chyba nie musimy wspominać wam o konieczności zachowania porządku i ładu w lokalu gastronomicznym, nieprawdaż? Pracownicy są zobowiązani każdego dnia zachowywać czystość zarówno w miejscu pracy, jak i w pomieszczeniach socjalnych. Dlaczego o tym wspominamy? Czystość to jeden z głównych aspektów, na jaki pracownicy sanepidu zwracają szczególną uwagę już w trakcie pierwszych minut przeprowadzanej kontroli. I choć pewne niedociągnięcia mogą zostać pominięte – unikajcie wpadek! Brak dbałości o porządek zostanie od razu zauważony, a wy narazicie się na ryzyko wydania negatywnej decyzji. Pamiętajcie, że nie przygotujecie lokalu w jeden czy dwa dni. O stan higieniczno-sanitarny lokalu oraz stan techniczny wyposażenia należy dbać na każdym kroku.
Kontrola sanepidu a niezbędna dokumentacja
Odbiór lokalu gastronomicznego przez pracownika Głównego Inspektoratu Sanitarnego może poniekąd różnić się od standardowej kontroli. W trakcie odbioru należy nie tylko przygotować lokal pod względem czystości oraz stanu technicznego urządzeń, lecz także okazać projekt technologiczny restauracji czy kawiarni. W przypadku kontroli pamiętajcie koniecznie o spełnieniu wszelkich warunków i wytycznych zapisanych w instrukcjach GHP/GMP. Urzędnik z pewnością sprawdzi, czy stosujecie się do obowiązujących zasad. Przygotujcie również księgę HAACP, orzeczenia lekarskie oraz książeczki sanepidowskie. Bez tego ani rusz! Tak drobne szczegóły potrafią niekiedy zaważyć na ostatecznej decyzji urzędnika… Jeżeli dojdzie do jakichś nieprawidłowości, pracownik sanepidu poinformuje was o tym w trakcie sporządzania protokołu oraz przekaże cenne wskazówki, które pozwolą wam poprawić zaistniałe niedociągnięcia.
Kontrola pracowników – to warto wiedzieć
Prowadząc własną działalność, zapewne macie świadomość, jak ważne jest utrzymanie dobrych stosunków z pracownikami. Obdarzenie ich zaufaniem z pewnością wpłynie na obopólną relację, a także ich efektywność. Warto jednak ustalić pewną granicę i raz na jakiś czas przeprowadzić drobną kontrolę w lokalu. Co mamy na myśli? Mowa tutaj oczywiście o luźnej rozmowie aniżeli rygorystycznych metodach. Upewnijcie się, czy pracownicy są zaznajomieni z zasadami pracy w lokalu, a zakres obowiązków nie jest im obcy. Brak jakiegokolwiek nadzoru niekiedy prowadzi do wyłonienia się niezdrowych nawyków, a to zaś może mieć znamienny wpływ na przeprowadzaną kontrolę.
Nie martwcie się na zapas kontrolą sanepidu! W wielu przypadkach stanowi ona zwykłą formalność, a stres nikomu ani niczemu nie służy… Dobre przygotowanie do zapowiedzianej wcześniej kontroli pozwoli wam uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki, a wy otrzymacie pozytywną opinię!